Ocena prowadzona była w oparciu o pytania, opierające się na kryteriach ewaluacyjnych, które można (zgodnie z zapisami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia) pogrupować w następujące kategorie:
- Związane ze znaczeniem programu
 
- Związane z jego efektywnością
 
- Związane z jego wydajnością
 
- Związane z jego użytecznością i trwałością w dłuższej perspektywie czasu
 
- Związane ze spójnością (wewnętrzną i zewnętrzną)
 
- Związane z jakością systemów wdrażania
 
- Związane z potencjalnym ryzykiem programu operacyjnego
 
Analizie poddany został zarówno sam Program Operacyjny, a także jego otoczenie. Zgodnie z wymaganiami stawianymi przez Komisją Europejską, ewaluacja ex-ante realizowała konkretne cele:
dokonała oceny, czy Program jest właściwym narzędziem do sprostania wyzwaniom, przed którymi staje sektor,
dokonał oceny, czy Program dobrze określił osie strategiczne, priorytety i cele, a także czy są one właściwe i czy w danej sytuacji mogą zostać osiągnięte,
przyczyniła się do lepszej kwantyfikacji celów i zbudowania podstaw zarówno dla monitorowania, jak i dla przyszłych działań ewaluacyjnych.
Ponadto, w ramach ewaluacji ex-ante dokonano analizy systemu zarządzania i monitorowania, a także wypracowano wskazówki stanowiące podstawę dla wypracowania procedur i kryteriów selekcji projektów.
W ramach ewaluacji ex-ante szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia związane z pytaniami dotyczącymi:
- odpowiedniości (strategii w odniesieniu do zidentyfikowanych potrzeb),
 
- efektywności (na ile prawdopodobna jest realizacja celów programu),
 
- wydajności (najkorzystniejszego związku pomiędzy wykorzystanymi zasobami a osiągniętymi rezultatami) oraz
 
- użyteczności (oszacowania możliwych wpływów w odniesieniu do szerszych potrzeb społecznych, środowiskowych i gospodarczych).
 
Ponadto istotnym elementem oceny ex-ante były kwestie dotyczące wewnętrznej i zewnętrznej spójności oraz jakości systemów wdrażania. Wewnętrzna i zewnętrzna spójność odnosiła się do struktury krajowego planu strategicznego (Strategii Rozwoju Rybołówstwa 2007-2013) i jego alokacji finansowych oraz powiązania Planu z innymi politykami regionalnymi, krajowymi i wspólnotowymi, a zwłaszcza z Europejskim Funduszem Rybackim (EFR).
W ramach prowadzonego badania przeanalizowane zostały potencjalne zagrożenia dla Programu Operacyjnego, zarówno w odniesieniu do poczynionych wyborów polityki, jak i zaproponowanego systemu wdrażania.
Ewaluacja udzieliła ponadto odpowiedzi na kluczowe pytania ewaluacyjne:
- Czy Program Operacyjny realizuje cele Strategii Rozwoju Rybołówstwa?
 
- W jakim stopniu Program Operacyjny określa właściwą strategię dla rozwoju polskiego sektora rybackiego?
 
- Czy strategia jest wyraźnie określona? Czy jej cele i priorytety są jasne? Jakie będą rezultaty i oddziaływanie strategii pod względem ilościowym? Czy oddziaływanie będzie trwałe?
 
- W jakim stopniu systemy wdrażania nadają się do realizacji celów założonych dla Programu Operacyjnego?
 
- W jakim stopniu Program Operacyjny jest opłacalny dla regionów i beneficjentów?
 
- W jakim stopniu istnieje możliwość wdrożenia Programu Operacyjnego?
 
- W jakim stopniu wspomniane cele mogą być rzeczywiście zrealizowane wraz z alokacją zasobów finansowych do różnych priorytetów?
 
- W jakim stopniu strategia jest spójna z politykami na szczeblu regionalnym, krajowym i wspólnotowym? W jaki sposób strategia przyczyni się do realizacji celów Wspólnej Polityki Rybackiej?
 
- Czy określono odpowiednie wskaźniki dla celów i czy wskaźniki te stanowią podstawę dla przyszłego monitorowania i oceny wydajności? Czy przyjęte wskaźniki umożliwią właściwe i ciągłe monitorowanie założonych celów?
 
Budżet:
64.416,00 PLN
Termin realizacji:
2006-2007